woensdag 6 oktober 2010

Kathmandu, the city without street names.

Na een onstuimige rit goed en wel aangekomen in Nepal, de eerste halte van mijn reis. De reis hier naartoe verliep niet geheel vlekkeloos. Zo was mijn vlucht 'Delhi-Kathmandu' overboekt (4u lang hield men mij aan het lijntje met het zinnetje "No problem sire, 5 more minutes sire!"), kreeg ik het aan de stok met mijn taxichauffeur (hij wou me alleen naar een luxehotel brengen) en liep ik al meteen hopeloos verloren in de chaotische straten van Kathmandu opzoek naar een hotel (dat niet volzet was).

De afgelopen dagen heb ik vooral rond gehangen in de stad. In de levendige straten van Thamel (de wijk waar ik verblijf), in afgelegen steegjes en straatjes, in Swayanbunath (de apentempel op een heuvel hoog boven de stad) en Durbal Square (een plein vol tempels en het oude koninklijke paleis). Al snel bleek Kathmandu een stad te zijn met de constante tegenstelling tussen goed en kwaad, mooi en lelijk, yin en yang. Kathmandu is een van de meest vervuilde steden ter wereld. Terwijl ik de eerste dag nog walgde van het oorverdovenden  gerochel van de mensen op straat begint bij mij stilaan ook de nood te ontstaan om dit te doen. Het lijkt wel of 1 dag hier rondlopen het equivalent heeft van het roken van 3 pakjes groene Michel.

De stad verdubbelt zowat elke 10 jaar van het aantal inwoners, in 1981 waren het er nog 235 000, nu zijn het er reeds meer dan 1,5 miljoen. En al die mensen zijn dan natuurlijk ook nog eens opzoek naar een inkomen, en dat merk je op straat… "Sir, you want taxi?", " Sir, you want to go on trekking?", " Sir, you want hashes?",  " Sir, please, come in my shop." tot zelfs… "Sir, you want girl for boom boom?". Daartegenover staat de culturele en historische parel die de stad te bieden heeft, de rust die je in de buitenwijken terug vindt, het everestbeer J,… Kortom, ik begin me hier steeds meer thuis te voelen.

 "A pint" op Engels grondgebied.



Het uitzicht van bij de 'monkeytemple'.


No monkeytemple without monkeys!

Vreemd gedacht dat 1 slok van dit water me waarschijnlijk het leven zou kosten...


Met 15 in een busje? No problem!



Klaar om geofferd te worden!



Voor 100 rupees maken ze dit gebaar, ole!





























7 opmerkingen:

  1. ik ben fan van de zwartwitfoto met de geit op!
    mss was dat wel 'het vrouwtje voor boom boom' :D

    slechts een paar dagen daar, en al zo n foto s
    kan niet anders dan nog beter worden! x eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. amaaaaaaiiiiii... hou da gerochel maar voor daar he!

    wel schoon foto's, kijk al uit naar het vervolg van 't avontuur!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja wadde je maakt er direkt nogal wat mee niet,ik zie bij ons nog geen offers op de straat en ook geen boom boomers swatt het is van voorbijgaande aard hé.Prachtige foto's mooie herinneringen voor thuis groetjes.J&G

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ey moat, absoluut zalige foto's. :) Mattias

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit zijn de uitgekozen foto's van 2 jaar geleden van een maand te trekken & nu heb je deze al op 1 week! Amai broertje ;') Elias

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hopelijk houden ze je daar niet in die tempel. Je weet wel zoals ze zingen over school : "de grootste aap die staat van voor...".
    Is daar nog enig spoor van bedelmonniken of is dat daar ook al voorbij?
    Breng voor onze voorlopige premier maar een geit mee, die mens is daar superblij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al bijna 2 weken voorbij en we het hangt al sterk in de lucht..de jonatan-loze pintjes, de meisjes weekends, .. binnenkort cupcakes en toertjes.
    Zondag beginnen we met het fliereflo-pimpen en in 'n kleine 8 maand is ie
    af en doen we 'n proefritje naar zaventem met ons nieuwe pronkstuk.
    (we houden wat testosteron in ons achterhoofd achter 't stikmachine da ge niet té zeeziek wordt vd bloemenmotiefjes en vichy'kes..)
    Je foto's zijn magnifiek (uiteraard) maar da's hier al meer gepost.
    De blog is verslavend ! laat ons écht écht zo veel als je kan meezwijmeren !
    tot 'snel' ! X Alexander the goat

    BeantwoordenVerwijderen