woensdag 20 oktober 2010

Ik heb de Everest beklommen! (Euh..., of toch in zekere zin...)

In 7 dagen tijd heb ik meer dan 8840m geklommen (de hoogte van de Everest) en 6828m gedaald (de hoogte van Ama Dablam). Grensverleggend zwaar met een rugzak van 20kg op je rug. De route liep langs hoge passen en tropische wouden, met de daarbij horende tropische hitte en tropische regenbuien. 4 dagen lang werd ik achtervolgd door grijze wolken die op de meest ongeschikte momenten hun druppels over me heen wierpen. Uiteindelijk heb ik me een groot stuk plastiek gekocht dat ik als een bruidskleed om me heen drappeerde tot grote hilariteit van de dorpsbewoners.
De hele week heb ik opgetrokken met een Spaans koppel, zij zorgden zelfs op de donkerste en natste dagen voor een stevige portie mediterrane zon en afleiding. Kortom, de sfeer zat heel goed en zelfs de regen kon me niet echt deren.
Nu ben ik in Namche Bazar voor een meer dan welkome rustdag alvorens ik het hooggebergte in trek. Want vanaf nu is het alleen maar up, up, UP! En zal de hoogte (en het bijkomende zuurstofgebrek) me parten beginnen spelen.
Morgen waag ik me in "Death valley" richting Gokyo. De piloten van de reddingshelikopter noemen deze vallei zo omdat veel mensen te snel omhoog klimmen en niet voldoende tijd nemen om te acclimatiseren. But don't worry, I'll take it easy.
Vanaf Gokyo zou ik een fantastisch zicht moeten hebben op de Everest, tenminste als het weer wat mee zit... Daarna trek ik richting Everest basecamp en zal ik me aan de hoogste bergtop van deze trekking wagen: de Kala Pattar (5550m hoog). Alles tesamen verwacht ik nog 16 dagen onderweg te zijn, dus tot over 2 weken!

2 opmerkingen:

  1. Jonatan Verhelst is offline :(
    Soit, please be carefull (!) shoot (!) en tot over 2 weken .. xx Elke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn God! Wat een mooie foto's! Die kan ik goed gebruiken als referentiemateriaal qua compositie/belichting in de avondschool fotografie.
    Hou je haaks en keep on posting!

    Bart, Carmen en Gitte

    BeantwoordenVerwijderen