vrijdag 11 maart 2011

Muesli for dinner, python for dessert!

Neus in de wind, billen stevig tegen het zadel gedrukt, schakelen naar de gepaste versnelling, een stevig noodlesoepontbijt, een kleine dosis aerodynamische wax in mijn haar en… gaan! Honderden kinderen supporteren aan de zijlijn, zwaaien dolenthousiast of lopen een stukje mee. Kreten als “sabaidee!” (hallo) en “I love you!” vliegen je om de oren en af en toe word je uitgedaagd door andere tweewielers voor een race. Laos is absoluut een land om met de fiets te ontdekken!
Fietsen langs de prachtige watervallen op het Bolevaans plateau, offroad doorheen de waanzinnig uitgestrekte jungle langs dorpjes die nog niet gevallen zijn voor de charme van “beschaving”, eindeloos lange klims doorheen het karstengebergte in het noorden gevolgd door kilometerlange afdalingen die me met plezier doen terugdenken aan de ritten op mijn diergeliefde Enfield. 






Slapen in een boot met euh... 'prachtig uitzicht'!
Het karstengebergte leent zich uitstekend voor rotsklimmen. In Vang Vieng volgde ik een 3 daagse cursus. Terwijl dag 1 een eenvoudig bescheiden proevertje was (enkel topropeklimmen), waren dag 2 & 3 een onderdompeling in technisch moeilijkere en “adrenaline spuitende” routes van meer dan 20m. We leerden een heleboel knopen, voorklimmen, rappel,… Een onthutsende benenshakende ervaring om op 20m hoogte jezelf te zekeren met een “safetysling” (niks meer dan een dun touw aan je klimgordel dat je aan een ankerpunt aan de wand vasthaakt), om daarna je voeten met gespreide benen tegen de wand te plaatsen en –jawel- dan de handen te lossen en het klimtouw los te knopen voor de afdaling…








Onderweg is er heel wat interesse voor "Odo de kokosnoot", mijn reisgezel die me met raad en daad bijstaat in de eenzame momenten, stijle beklimmingen en angstaanjagend snelle afdalingen... 








2.000.000 kip! It feels good to be a multimillionaire! 






Een spelletje petanque met enkele locals: plezant tot we voor geld begonnen te spelen...  

Life is simple: een grote dynamo +  een stevig stromende rivier = elektriciteit! 
Geen guesthouse in de buurt? Dan maar kamperen in de jungle… We vonden een leuk kampeerplekje aan de rand van de rivier en met een kampvuur hielden we wilde dieren op een afstand. Alhoewel… Toen ik het vuur wou doven in een poel op nog geen 2 meter van onze tent kwam plots de kop boven van een bijna 2 meter lange python! 1 ding was duidelijk… Met mijn 1m78 had ik er net in gepast. 






4 opmerkingen:

  1. I love Odo - can t find a girl for him? dat naast het belgische-bieren-bord, ziet er nochtans een geschikte gezellin uit :)
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxevexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bah, djonnie, zo oog in oog met een python! ik zou 't in mijn broek gedaan hebben ze! ik was al bang toen ik een black snake tegenkwam in australiƫ.. jij bent duidelijk een 'coole' kikker he!
    allez, ik moet in m'n bed. morgen weer mijn kinders onderwijzen. het is echt super jouw foto's te kunnen bekijken en je verhalen te lezen. klara

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo'n duvelke(s) smaakte(n) wss al!

    Ik val in herhaling maar foto's zijn echt super... ( kmoet dringend ook zo'n spul gaan kopen en dan nog beetje uitleg van een oude vriend :) krijgen en kben vertrokken he... )

    kus Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey meester Jonatan,
    Tis hier met Helena en Caro uit 6L.
    En is alles goed daar?
    Trouwens hier wel zenne,
    En waar zit jij nu?
    Je spaart goed voor je baard zien we,
    Hopelijk zien we je snel terug!
    vele groetjess

    BeantwoordenVerwijderen